Satul
Nou se află în judeţul Sibiu, la o distanţă de 20 de kilometri de municipiul
Sibiu. Din punct de vedere administrativ, Nou aparţine comunei Roşia care mai
are în componenţă şi satele Caşolţ, Cornăţel, Daia şi Nucet.
Anul
primei atestări scrise a unei aşezări existente pe locul actual al satului Nou
este 1332, când este amintit un anume Johannes
de Novavilla…ecclesie plebanus. În 1349 greavii Ştefan şi Christian din Nou
apar ca reprezentanţi ai Scaunului din Sibiu. În
1380 Nou apare ca o comună liberă a Scaunului din Sibiu. În 1430 Nou este o
localitate care aparţine de Capitlulul sibian. În 1456, Nou este incediat de
trupele muntene ale lui Vlad Ţepeş. În 1468 în Nou existau 65 de case, pentru
ca, în 1488, în Nou să existe 44 de gospodării, 2 păstori, 2 săraci şi un
învăţător. În 1536 apar menţionate în Nou 59 de gospodării, iar în 1572 comuna
număra 95 de gospodării. În 1561 este menţionat un process între Nou şi Daia.
Biserica
luterană, odinioară purtând hramul Sf.
Petru şi Pavel (Peter und Paul), este o bazilică romanică datând de pe la
mijlocul secolului XIII cu un decor plastic simplu, dar caracteristic. Se
presupune că edificiul a fost construit în jurul anului 1260.
Biserica
din Neudorf, Satul Nou sau Nou face parte din categoria bazilicilor lipsite de
nişe în dreptul navelor laterale. Ea se compune dintr-o clopotniţă care
precedează corpul bazilical, cuprinzând odinioară un mic nartex, acum închis,
iar în capătul de est un cor şi o absidă. Această biserică are are cinci
travee. Terenul din jur şi mai ales pe latura de vest s-a ridicat cu vremea
foarte mult, încât acoperă aproape întreg profilul de la baza clopotniţei, iar
spre interior coboară azi scări, fiindcă pavimentul navelor e cu circa un metru
mai jos decât solul.
Biserica
iese din tiparul convenit parcă de meşterii care au ridicat edificiile
ecleziastice din satele înconjurătoare. Aici amintim bazilicile din Daia,
Roşia, Vurpăr şi cea dispărută de la Caşolţ, toate cu formă similară: navă
centrală încheiată printr-un cor pătrat cu absidă semicirculară, navă flancată,
la rândul ei, de două nave laterale încheiate, după caz, cu absidiole, de formă
semicirculară.
Clopotniţa
bisericii de la Nou, foarte asemănătoare cu cea din Cisnădie, are patru caturi,
marcate fiecare prin câte o retragere uşoară, iar zidăria e din piatră brută
încadrate de muchii ecarisate. Câteva bazilici, puţine la număr, sunt prevăzute
cu turn decroşat pe faţada de vest, aşa cum se constată la Nou, pentru zona
Sibiului. În general se consideră că turnul este un element mai recent pătruns
din Transilvania, devenind o “adevărată modă”, probabil după invazia mongolă din 1241-1242,
ca o primă manifestare a grijii pentru apărarea aşezărilor şi fortificare a
bisericilor care se va dezvolta mult, în special în veacul al XV-lea, ca o
urmare a raidurilor otomane; dar la capătul opus acestor opinii se găseşte
afirmaţia pe care o nota canonicul Rogerius
în a sa Carmen miserabile, aflat pe
drumul său de întoarcere dintr-o regiune situată undeva în zona Carpaţilor de
Curbură, după ce reuşise să fugă din captivitatea tătară (1241): “Numai turnurile bisericilor ne erau călăuze
din loc în loc”. Aşadar sunt argumente care să confirme existenţa unor
turnuri de biserici, probabil nu foarte numeroase, la 1241. E foarte posibil
totuşi, ca turnul bisericii din Nou să nu se fi aflat în picioare la acea dată
ci, probabil doar în construcţie.
Etajele
turnului sunt despărţite prin podele şi primele două sunt înzestrate, cu metereze
simple, iar etajul trei e prevăzut pe fiecare latură cu câte două perechi de
ferestre geminate, cu stâlpişori şi arcuri semicirculare, executate din
cărămidă. Ferestrele etajului ultim au suferit modificări, iar galeria din lemn
de deasupra, pe înnăditură de zid de cărămidă, e recentă. Cele trei nave sunt
despărţite prin arcade semicirculare de stâlpi dreptunghiulari cu muchiile
rotunjite şi cu cornişe profilate (cele cu planuri înclinate, în retragere şi
cele cu o uşoară cavetă sunt probabil refăcute), dar numai cornişa stâlpului al
doilea, de pe latura de nord, cu talon inversat (asemănătoare cu abacul
portalului de vest, astupat), pare să fi rămas nemodificată. Navele laterale
poartă probabil încă vechile bolţi în cruci, în schimb nava centrală, e acum
acoperită cu o boltă gotică târzie. De la construcţia iniţială (romanică) provine
şi arcul de triumf semicircular, precum şi partea inferioară a absidei rotunde,
supraînălţată ulterior, pereţii formând un poligon cu cinci laturi. Absida
poartă acum o boltă gotică pe nervuri.
În exterior,
partea veche a absidei, adică cea de jos, e articulată cu lezene şi arcuri
geminate, aşezate pe console, dintre care două sunt decorate figural: una cu un
cap de leu, alta cu un cap bărbătesc, amintind frizele asemănătoare din Ják şi
Nagybörzsöny (Ungaria). Atât aceste analogii, cât şi prezenţa numeroaselor
profiluri şi în general decorul bogat obligă ca datarea bisericii să se facă în
jurul anului 1260.
Pentru că vorbeam de decoruri, merită
să spunem câte ceva şi despre acestea. Virgil Vătăşianu opiniază că acestea ar
fi un reflex al sculpturilor din Alba-Iulia, şi anume al atelierului II de pietrari.
Acest fapt s-ar putea recunoaşte la biserica evanghelică din Nou, în capul de
bărbat şi în capul de leu care ţin loc de console pentru arhivoltele arcadelor
oarbe din jurul absidei. Volumul plastic e bine conturat, prin suprafeţe
tratate simplu, iar amănuntele anatomice sunt incizate. Alte două reliefuri,
încastrate ambele în faţada de vest a clopotniţei, la stânga vechiului portal,
prezintă un leu şi un episcop. Leul pare a fi înghiţit tocmai o fiinţă,
probabil umană, şi în consecinţă personifică forţele întunericului. Relieful e
plat, iar corpul şi extremităţile sunt stângaci stilizate. Episcopul, figură
mică şi îndesată, e reprezentat cu evanghelia în dreapta şi cârja în stânga, cu
un costum caracterizat prin cute tubulare, schematice. Ambele reliefuri sunt
opere primitive ale artei romanice târzii şi nu oferă nici un criteriu mai
specific de datare, dar sunt explicabile într-un mediu provincial, în care
localnicii experimentează încă cu forme arhaice până în preajma fazei gotice.
La sfârşitul secolului XV, începutul secolului XVI, biserica
va fi renovată în stil gotic. Absida altarului este
decorată cu desene şi arcuri geminate, aşezate pe console. Schimbările
efectuate acum sunt: supraînălţarea corului şi dotarea cu galerie de luptă,
construirea sacristiei şi boltirea navei centrale şi a corului. Spaţiul corului va fi sub forma unui poligon înălţat şi
conţine o boltă din piatră. Bolta navei principale pare să amintească de bolta
din biserica din Şeica-Mare. O consolă din cor, arcul frânt şi cornişele
pilaştrilor dintre cor şi absidă datează tot de la această refacere, executată
probabil puţin înainte de anul 1526, când s-au aşezat şi strane noi în biserică.
În vest se va aşeza noua orgă care stătea pe trei bolţi
ascuţite, ea fiind vândută în urmă cu câţiva ani unei biserici din Târgu-Mureş.
Anii 1900, 1901 şi 1902 vor aduce alte remodelări bisericii din Noul, acum
confecţionându-se un nou acoperiş peste spaţiul corului şi al navei principale.
Acoperişul nou, se pare, că era confecţionat din tablă. Resursele financiare
limitate ale comunităţii de aici au impus această măsură, însă astăzi, bazilica
este acoperită cu ţigle, singura parte a bisericii care protejează întrucâtva
aspectul exterior deziluzionant al acesteia. Aceste lucrări de restaurare au
avut loc în anul 1970, fiind foarte probabil ultimele realizate aici. Avem
aşadar, o perioadă mai mare de patru decenii de când nu s-a intervenit asupra
bisericii cu lucrări ample de protejare.
Altarul
baroc e datat în 1723. Panoul central, încadrat de două coloane corintice,
reprezintă răstignirea, având pe lateral mai multe fecioare şi decoraţie
vegetală. Mai încolo sunt medalioane şi picturile
lui Petru şi Pavel. În predela, e pictată Cina cea de taină, deasupra unui brâu
clasicist. În partea superioară a altarului e reprezentat cerul. O inscripţie
ştearsă menţionează anul 1723 şi diferiţi demnitari ecleziaşti. În 1868 altarul
e parţial pictat. Altarul baroc, a fost mutat
în localitatea vecină, Roşia, pentru a fi protejat de posibila tentaţie pe care
o putea exercita asupra hoţilor.
Începând
cu ultimele decenii ale veacului al XV-lea apar pretutindeni în bisericile
catolice tabernacole pentru păstrarea sacramentului. Aceste
tabernacole sunt de două tipuri: în formă de nişă amenajată în peretele de nord
al corului şi în formă de construcţie aparte, adosată acelui perete. Nişă
pentru sacrament cu coronament semicircular, având o deschidere sub forma unui
arc, se aminteşte şi în biserica evanghelică din Nou, datând, probabil, cel mai
devreme din deceniul al treilea al veacului al XVI-lea.
Pe
lângă mobilierul de piatră, prezent în unele biserici transilvănene, mobilierul
de lemn (stranele, pupitrele şi dulapurile) care se găseşte în bisericile
transilvănene, e simplu, mai ales dacă îl comparăm cu cel din provinciile
catolice învecinate. Spetezele stranelor de lemn din Nou poartă în partea
superioară un ornament asemănător cu vrejurile corespunzătoare de pe unele
altare triptice transilvănene. Amvonul
datează din secolul al XVIII-lea având un coronament baroc.
În
sacristie sunt resturile unei cristelniţe din Evul Mediu. În biserică mai găsim
şi o cutie de binefaceri din 1775.
Orga
barocă e o lucrare a lui Samuel Matz. În 1913 s-au înlocuit unele părţi din
orgă de către Karl Einschenk din Braşov. Această orgă pneumatică avea zece
registre, manual şi pedale. În 1993 ea a fost mutată în Somuşca (judeţul
Bacău).
În 1887 clopotul cel
mic a fost returnat. Clopotul mijlociu are înscrisă pe el data de 1837. Clopotul
cel mare a fost construit în anul 1839, iar clopotul actual e din anul 1891.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu